zelf humus maken…

3

augustus 29, 2013 door Katie

Aangezien de voedselcombinatieleer zetmelen en eiwitten als een slechte combinatie aangeeft, is natuurlijk brood met vleesbeleg uit den boze…even met de handen in het haar ! Wat mag dan wel?… brood met groenten, niet iets wat we echt gewoon zijn. Na wat ge-google heb ik dan toch een vervanger gevonden, humus. Dat is een soort van dipsausje op basis van kikkererwten. Je kan dit ook gewoon als broodbeleg gebruiken. Aangezien ik nu toch meestal de gezonde toer op ga, zit er niets anders op dan die humus zelf te maken. Ik heb me laten verleiden door het recept van Jeroen Meus maar het resultaat viel tegen, ééntonige smaak en zeer droog. En nu? Google natuurlijk….zo kwam ik bij “onze Piet”. Hij gebruikt nog andere ingrediënten dan  Jeroen en die heb ik er dan maar bij gedaan met een verrassend resultaat. Geslaagde mix !!

Voor wie dit ook eens wil uittesten…

ingrediënten:

125 gr droge kikkererwten (biologisch)

2 teentjes knoflook

3 eetlepels olijfolie en enkele druppels sesamolie

1 eetlepel sesamzaad tahin (pasta gemaakt van sesamzaad)

handvol koriander blaadjes

sap van 1 limoen/citroen

vers gemalen peper, zeezout, cayennepeper en eventueel paprika

2013-08-29T20-39-44_0[1]

2013-08-29T20-39-44_1[1]

Doe de kikkererwten in een grote kom met 4 keer het volume aan water en gedurende minstens 2 uur laten koken zodanig dat ze zacht worden. Nadien de erwten afgieten en wat kookvocht apart opvangen. Nu zal je ongeveer 250 gr kikkererwten hebben omdat deze zijn uitgezet. Terwijl de kikkererwten nog warm zijn , in een blender pureren en dan alle ingrediënten toevoegen en goed mixen tot gladde massa. Als de humus te droog is nog wat olijfolie of kookvocht toevoegen. Je kan zelf ook nog spelen met de kruiden.

Je kan ook kikkererwten kopen (reeds voorgekookt) in blik en dan start je met 250 gram. Kikkererwten zijn rijk aan eiwitten, een ideale vleesvervanger.

Humus kan je goed bewaren in de koelkast in een afgesloten potje.

Voila….zo ziet mijn spread eruit. Met een stukje komkommer of tomaat….jammie.

2013-08-29T21-01-03_0[1]

Wie heeft nog alternatieven voor broodbeleg, op basis van groenten?????? Ik zou het héél graag horen.

3 thoughts on “zelf humus maken…

  1. tante Is - Metie schreef:

    in de colruyt een volledig assortiment aan (bio)-veggie beleg 🙂 Meestal steeds op basis van groenten – peulvruchten en vleesvervangers

    dikke bees

  2. mANdarien schreef:

    Dat wil ik wel eens proberen, want ik ben geen belegmadam en ik wil wel eens iets anders dan confituur of honing … Ziet er niet slecht uit. Mijn oog viel vooral ook op dat bord : nostalgie, want wij hadden thuis vroeger identiek dezelfde 🙂

  3. Minnie schreef:

    Nog enkele ideetjes: Een geroosterde boterham met een laagje platte of witte kaas en enkele sneetjes banaan met een vleugje kaneel over en klaar. Er bestaat op de humus ook een variant met rode biet, wat ook heel lekker is. Of zelf een broodbeleg maken op basis van gepofte kastanjes, je kan trouwens ook kastanjepuree in de betere supermarkt kopen en daarmee aan de slag gaan. Veel plezier en eet smakelijk!

Geef een reactie

Follow on Bloglovin

naar mijn startpagina

geeft me een goed gevoel…

quote of the week:

Doe mee met 168 andere volgers

RSS Made by Jo

Leidraad technieken bij het maken van kleding

Een leidraad voor verschillende technieken

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

Annelyse

altijd op zoek naar een nieuw project

op de boerderij

leven, verbouwen en tuinieren op de boerderij

